Alumnes de 4t guanyen un premi en el II Concurs de Cristal·lització a l'Escola
Vallès Visió s'ha fet ressò de la notícia.
Al sumari min. 1:00-1:16. El reportatge min. 13:00-15:35
Al sumari min. 1:00-1:16. El reportatge min. 13:00-15:35
Cristal·lització a l'Escola
L'equip de 4t d'ESO format per Joel Rodríguez, Sara Rodríguez i José Luis López, sota la coordinació dels professors Mercè González i Julio Pérez, ha obtingut el 1r premi de la Categoria Presentació oral i pòster del II Concurs de Cristal·lització a l'Escola, organitzat per les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona i Rovira i Virgili.Enhorabona!
José Luis López, Sara Rodríguez i Joel Rodríguez,
acompanyant al pòster, la composició i el cristall i, de color verd, el trofeu
que els acredita com a guanyadors
|
L'equip format per
Joel Rodríguez, Sara Rodríguez i José Luis López es va endur el primer premi en
la Categoria de “Presentació oral i pòster”.
Els guanyadors defensen el seu projecte
a la jornada final davant dels membres
del jurat.
|
El passat divendres
3 de maig, a l'Aula Magna de la Facultat de Geologia de la Universitat de
Barcelona es va realitzar l'acte de lliurament de premis del II Concurs de
Cristal·lització a l'Escola. Aquest és un projecte de divulgació científica
dirigit a professors i alumnes de segon cicle d'educació secundària obligatòria
(ESO) i de batxillerat, amb l'objectiu principal de fomentar el treball
científic i potenciar els coneixements sobre el món de la cristal·lografia en
l'entorn educatiu.
En aquesta segona
edició de l'activitat, organitzada conjuntament per les universitats de
Barcelona, Autònoma de Barcelona i Rovira i Virgili de Tarragona, amb el suport
de la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+i) de l'Àrea de Comunicació
de la UB, hi van participar més de 30 centres educatius i 900 alumnes de
Catalunya.
Cada un dels
centres participants podia presentar un equip d'un màxim de tres persones com a
representant a la jornada de cloenda, i aspirant a un premi en cadascuna de les
quatre categories del concurs: composició cristal·lina, cristall únic, mètode
de treball i exposició oral i pòster.
L'institut
Vinyes Velles i el concurs
Des que va arribar
al centre la convocatòria del concurs, a finals del mes de setembre, la
disposició del professorat va ser intentar engrescar el màxim d'alumnes
possible a participar-hi. Es va considerar que el grup més adient per fer-ho
era el format pels alumnes de Física i Química de 4t d'ESO, i aquests van ser
els inscrits finalment.
L'organització del
concurs va proporcionar el material necessari, així com dossiers d'explicació i
una jornada de formació per al professorat, i professors i alumnes es van posar
des de principis d'any a treballar per a fer créixer els cristalls d’ADP
(dihidrogen fosfat d’amoni) utilitzant la tècnica de la sobresaturació amb
refredament lent.
Han estat moltes
hores d'experimentació, no sempre exitosa, de decepcions, de sorpreses en
descobrir algun resultat inesperat, d'intents d'optimització del mètode,
d'intentar buscar els límits de la creativitat ...
Alumnes en diferents fases del
procés d'obtenció
dels cristalls
|
Tot i que la
qualitat dels resultats dels 8 grups participants va ser força alta,
especialment a la vista dels cristalls presentats a la jornada final per la
resta de centres educatius, les normes del concurs només permetien un
representant per centre. La selecció d'aquest representant no va ser fàcil, i
al final l'escollit va ser aquell grup que va aconseguir presentar tot el
material (cristall i pòster) en el termini fixat.
Aquests més de 4
mesos de treball van culminar el passat 3 de maig en una jornada amb format de
congrés científic, on els equips de totes les escoles participants van haver de
defensar el seu treball davant de tres jurats formats per personalitats del món
de la geologia, la cristal·lografia i la divulgació científica, i que van ser
els encarregats d'avaluar les diferents categories.
Tot i que només
tres alumnes han estat els guardonats, creiem que ha estat una gran experiència
per a tots: el foment del treball en equip, la metodologia i el rigor aplicats
en la investigació científica, la preparació del pòster com a resultat d'una
recerca... són experiències que un grup de 24 alumnes ja han incorporat al seu
procés d'aprenentatge.