L'Ins Vinyes Velles centre impulsor de la robòtica
La professora de Tecnologia Irene Puig és al capdavant del projecte de robòtica i programació que es duu a terme a l'Ins Vinyes Velles. Avui ens els presenti ella mateixa.
Endavant, no us ho perdeu!
Des de fa tres anys l’Institut Vinyes
Velles és un centre impulsor de la robòtica
que participa en el programa CTC
impulsat per Arduino i el Departament d'Ensenyament.
Aquest curs hem decidit posar tot el fetge a la graella i ens hem atrevit
amb un projecte amb motors i sensors. Una vehicle automàtic per investigar
altres planetes. O al menys el soterrani de l’institut ha! ha! ha!
I aquí us mostrem el primer prototip que es mou sol. Sense ajuda ni
comandaments. Fet pels nens des de zero, a partir de fustes, materials
elèctrics i programant ells el robot i les instruccions per saber com moure de
forma adient dues rodes. Recordeu com de difícil fou aprendre a anar en
bicicleta? El nostre robot ja en sap, però primer, fins i tot, li han explicat
com calia fer per engegar els motors.
Per segon any consecutiu hem participat a l'esdeveniment
que organitza el consell de la setmana de la programació, la Setmana
CodeWeek, per animar els centres educatius a incloure-la en l'ensenyament.
Doncs bé, novament hem estat certificats com a
centre en un esdeveniment que dura el curs complet i no només la setmana.
Així doncs, al menys en opinió del Consell
d'Europa, som novament un centre impulsor de la robòtica i la programació!!
Per a qui
vulgui saber-ne més
Què és? On
ho aprenen?
- La programació, el fet d’explicar a una màquina com ha de fer per pensar, la duem a terme tant a 3r com a 4t d’ESO, tal com el currículum del Departament d’Ensenyament indica que s'ha de incloure, tot i que són molts els estudis que recomanen incloure-la molt abans.
- Forma part de les assignatures de Tecnologia de 3r i 4t, i d’Informàtica i Robòtica de 4t.
- Actualment fem servir dos llenguatges de programació que són els més emprats a la indústria, el JAVA i el C++. De manera que els nostres alumnes surten amb una petita preparació extra de cara al món professional que no troben a d´altres instituts on es fan servir altres mètodes (scratch, s4a, bitblock, lego...) més senzills d’implementar per al professorat, però que tot i tenir el mateix valor didàctic no tenen presència fora de l'àmbit de la educació.
- JAVA i C++ son dues llengües artificials fetes amb la unió de l'anglès, la lògica formal i les matemàtiques. Permeten expressar a la persona que vol programar una màquina, allò que vol fer amb total precisió sense haver de recorre a escriure amb uns i zeros, què és la llengua de l'ordinador.
- Per dir-ho així, els nostres alumnes no aprenen només a fer servir el word, sinó que, a més a més, aprenen a crear el seu propi word, o fins i tot el seu propi ordinador. O al menys els rudiments de com fer-ho. Fent un símil amb la llengua, aprendre a parlar per escriure algun dia grans novel·les. O al menys algun conte.
- De cara a la tecnologia molts, per programar una màquina s'ha de entendre com funciona cada part. No pots demanar que es mogui més graus un servo motor de aquells que realment pot. I això ens permet mostrar, sobre la pràctica, conceptes que assentaran amb la teoria al batxillerat o a cicles d’electrònica i control.
- Evidentment una disciplina que agafa material de l'anglès i les matemàtiques tindrà beneficis. Petits, però el fet de veure's obligats a fer càlculs constantment o a llegir manuals i explicacions en anglès els fa assentar allò que aprenen en les sessions dedicades a aquestes matèries.
- També té beneficis en altres aspectes, estan obligats a ser autònoms, a treballar en equips que canvien constantment la seva composició, a barrejar tècniques distintes, a enfrontar-se constantment a petits fracassos i molts altres beneficis que estaré encantada d’explicar-vos si teniu més interès en el tema.
Bona tarda i gràcies per llegir fins aquí!
Irene Puig